dilluns, 17 de juliol del 2017

ANSÓ. PILAR D'ANSÓ. Via ESPIRITU DEL BOSQUE.

13/07/17. Avui ens dividim en dues cordades, el Juan Carlos i el Josep van a la via Camille de la Paret d’Ur. Amb el Remi anem cap el Pilar d’Ansó. Quan passes pel congost s’obre una vall a la dreta i al fons majestuós surt el Pilar d’Ansó, hom en seguida pensa què cal escalar-lo. La via Espíritu del Bosque, és la primera què és va obrir de la ma d’Óscar Medel i Antonio García Picazo, verdaders exploradors d’aquestes conrades on han obert forces itineraris. Aquesta via és una de les imprescindibles d’Ansó.

La via està pràcticament equipada amb parabolts i algun pitó (sort), presenta una escalada, vertical, atlètica i combinada amb un grau obligat de V+/Ae, s’ha alliberat.

Aproximació: Aparquem a la carretera dels congost Pal amb pintura vermella. Travessem el riu i seguim per un torrent sec, fites, una mica més a dalt trobem el camí transversal què va de Zuriza a Ansó, hem de seguir pujant pel torrent fins què la vegetació és va espessint , a l’esquerra una fita indica l’entrada d’una tartera per on pugem, seguint per un esperó herbós.  Sortim al plató superior pler de tarteres, haurem de pujar pel marge esquerra direcció a dos grans pins què ens porten a peu de paret. La seguim cap a la dreta fins què veiem un característic desplom, la via comença a l’esquerra, parabolts visibles. D’una hora i mitja a dues.

Primera ascensió: 15 d’agost 2004.
Per: Oscar Medel, Antonio García Picazo.
Equipament: equipada amb parabolts i algun pitó.
Material: 16 cintes exprés, joc de friends fins Camalot 3, estrep/s.
Dificultat: Obligada V+/Ae.
Horari: Nosaltres hem estat 6 hores més o menys.

Descens: seguim l’aresta cap el est fins un collet (gran fita), baixem uns metres per la canal fins què trobem la instal·lació de ràpel (40m). Seguim baixant per la canal fins a la gran tartera haurem d’anar a buscar el peu de via i retornar pel mateix camí de pujada, comptar dues hores més.

Primer llarg, comença per una rampa ascendent fins què guanya verticalitat, uns passos d’Ae donen pas a uns díedres què seguim fins a trobar la R1. 45m.

Segon llarg, anem cap a l’esquerra a buscar una gran placa díedre què ens porta a la R2 30m.

Tercer llarg, sortim per un díedre per flanquejar a l’esquerra per sota d’un desplom i seguir per un díedre fins a la R3 25m.

Quart llarg, sortim directament per una canal-xemeneia, passatge difícil a l’inici, pugem uns metres i sortim a la placa de l’esquerra què ens porta a la R4 30m.

Cinquè llarg, inici en Ae per placa compacta per accedir a un díedre  què porta a la R5 20m.

Sisè llarg, gran placa què superem amb Ae, els primers passos allarguem, les  expansions ens portem cap a un díedre a l’esquerra, sortida d’estreps delicada fins arribar a la pròxima expansió, un tram més amable ens deixa a la R6 30m.

Setè llarg, fem un canvi de reunió, comencem per una placa en A0/V+, quan s’ha acabant les expansions hem d’anar en tendència a l’esquerra, molt atlètic i vertical amb bones preses/bústies, arribats a l’esperó trobem dues expansions i seguim per la placa fins a la R7,30m.

Vuitè llarg, pugem per un díedre amb un final desplomat amb bones preses, R8 a muntar, reservar-se aliens per a muntar-la, 15m.

En resum una clàssica de la vall d’Ansó, de les imprescindibles. Molt Recomanable.

Per: Remi Brescó, Joan Asín.
a la R2
setè llarg
a la R7
arribant al cim
foto d'en Juan Carlos des de la via Camille

Els visas ha dit...

Uff!!!. Quina enveja em feu amb aquestes escapades.
Felicitats per la via.
Molts records companys !!!