dijous, 28 d’octubre del 2021

Via BLUE VELVET. PARET DE BONES. RALLA D'AS TIÑAS.

26/10/21. La paret de Bones a Arguis (Osca) és una curiosa paret d'arenisca amb una escalada exigent en adherència, la via més recorreguda és la via Sendero Límite pel seu equipament generós i també per un bon recorregut. Avui anem a la via Blue Velvet, què sobre el paper semblava d'un estil, però no ha estat així, via totalment equipada sí, però on les assegurances és prenen el seu espai, cal doncs escalar. Hem fet dues cordades al davant han anat el Ramir i el Vicens i després els seguim amb el Manel. La via només te quatre llarg, però cal digerir-los "piano a piano" i hem fet alguna errada al seguir parabolts de les vies veïnes però al final l'hem anat trobant.

En resum una via "curta-intensa-què no et deixa indiferent"

Per: Vicens Mans, Ramir Aparisi, Manel Díaz, Joan Asín.

Via equipada el 2010
Per: J.Plaza, Charlie Bona
Equiapament: Totalment equipada amb parabolts i ponts de roca
Material: 12 cintes exprés, semàfor aliens i 0,75, estrep opcional.
Dificultat: 6b. Obligat V+/Ae, aconsellable portar un allargo.
Orientació: sud
Roca: Arenisca.

Aproximació:Des de “Huesca” agafem la carretera cap el port de Monrepós, abans d’arribar-hi trobarem la sortida d’Arguis. Seguim la carretera fins a un abocador (a l’esquerra) amb un silo, aparquem al davant on ja veiem la paret.
De l’aparcament agafarem un camí fitat, molt treballat, què ens porta fins el peu de la paret, amb ¾-1 hora depenent del ritme nom de via picat.

Descens: Nosaltres hem pujar al cim i hem anat cap a l'oest a buscar els ràpels de la via Sendero Límite on hem baixat en dos ràpels de 55m. També és pot baixar per la via en ràpel però els dos darrers no coincideixen amb les R's.

Primer llarg, llarg de navegació per placa en adherència, amb assegurances distants, llarg molt mantingut.

Segon llarg, sortim a la dreta i seguim una fissura (sega) en tendència a l'esquerra per seguir per placa fins a un desplom on trobem uns passos d'Ae per una paret llisa (6b en lliure diuen).

Tercer llarg, de transició, sortim per una placa ajaguda després del primer parabolt anem a buscar un altre a la dreta en flanqueig ascendent, després d'aquest pugem recta (caminant) fins el proper desplom on trobem la R3.

Quart llarg, sortim per un díedre Ae i sortim a la dreta trobem un pont de roca, a sobre podem posar-hi aliens vermell i 0,75, seguim verticalment per terreny més amable, fins el darrer ressalt què fem en A