dijous, 4 de maig del 2023

Via ERMITÀ DEL BALINYO. BALINYO SUD.

3/05/23. Avui tenim un dia llarg, anem al Balinyo a fer la via l'Ermità del Balinyo, dedicada a Marcel Millet per una cordada francesa (Guillaume i Dominique Gleizes) l'any 2011. La via té un recorregut de més de 700m per un terreny variat amb trams rostollers i trams molt bons, tot cercant l'itinerari per aquest terreny poc agraït. Els llargs son llargs, quasi tot de 55/60m. Avui el sol tot i no ser extrem s'ha deixat sentir de valent, preveure una bona dosis d'aigua, nosaltres anàvem justets i ens ha faltat.

La via té tres parts diferenciades, primer segueix  un esperó ajagut amb ressalts, fins a una agulla. Fem un ràpel de 40m (30 possible diuen) seguit una desgrimpada i caminada pera seguir per un seguit de plaques, primer ajagudes i amb un final de dos llargs per placa més vertical i més difícil 6a-6b, però obligat de 6a/A0. De la R10 haurem d'anar en flanqueig a l'esquerra per a una feixa a buscar un altre seguit de plaques què farem amb quatre llargs. Nosaltres a la feixa hem pujat vertical ment (error) i hem tingut què rectificar, placa amb parabolts visible.

La via està totalment equipada però amb alegria, també alt trams difícils. És pot passat amb el què hi ha, però està bé portar el semàfor d'aliens i friends fins C1 opcional, una pànic pot anar bé al tram de 6b.

Cal preveure una jornada llarga, aproximació 45 minuts, via 7:30h (cordada de 3), 1:15h descens. Evitar dies amb molt sol.

En resum una via d'aventura amb trams interessant. Més difícil del què pot semblar a primera vista.

Per: Ramir Aparisi, Felip Linares, Joan Asín.

Primera ascensió: gener 2011.

Per: Guillaume i Dominique Gleizes.

Equipament: parabolts i ponts de roca (vells).

Material: 12 cintes exprés, bagues per savines, joc de friends fins C1, Pànic, opcional.

Dificultat: 6b. 6a/A0 obligat.

Orientació: sud, evitar dies de calor.

Roca: calcari.

Aproximació: Després de Coll de Nargó direcció a la Seu d’Urgell, agafem el trencall a ma dreta C-14, passem el riu per un pont. Seguim la carretera i agafem el trencall a ma esquerra a Canelles  aparquem en un replà abans del Poble on surt una pista què baixa. La seguim fins a un mas en runes  d’on surt un camí fitat què el seguim direcció nord cap a la paret, haurem d’agafar un corriol a  l’esquerra seguim la vall fins a el tercer esperó al fons de la vall, trobarem alguna fita. Temps uns 45 minuts.

Descens: seguim la carena direcció est fins a trobar el camí de baixada del Balinyó, fites i alguna corda fixa. Horari 1:15h.

Primer llarg, comença per una placa i va a buscar l'esperó seguim per uns díedre i l'esperó fins a la R1, V+/V mantingut, 60m.
Segon llarg, sortim fàcil fins a un ressalt passatges atlètics V (V+) seguim fins a la R2, 50m.
Tercer llarg, sortim caminant a la dreta a buscar un altre ressalt pas V atlètic i flanqueig a la dreta pugem verticalment V mantingut i anem a l'esquerra a busca l'esperó fins a la R3, 55m.
Quart llarg, fàcil seguim l'aresta amb tendència a l'esquerra fins el cim d'una agulla, 60m, III.
Fem un ràpel de 40m, 30 possible, desgrimpem fins a una feixa i pugem fins a la R4 bis, ponts roca visibles.
Cinquè llarg, per placa amb una entrada fina V , seguim navegant fins a la R5
Sisè, setè i vuitè llargs, per placa navegant a cercar les assegurances.50-55-25 m IV+/IV.
De la R8 hem de fer canvi de reunió a la dreta uns 10m.
Novè llarg, pugem per la placa primer amb preses petites i després un tram més mantingut (6a) en tendència a la dreta i després verticalment fins a la R9.
Desè llarg, sortim a la dreta i pugem verticalment per una fissura fins a un pont de roca, flanqueig a la dreta mantingut què és deixa fer, trobem un pas llarg i obligat amb adherència (pànic opcional per xapar) , després seguim per una mena de bavaresa horitzontal fins un esperó per on pugem fins a la R10.
D'aquí hem de flanquejar a l'esquerra (fites) fins a trobar un sistema de plaques, parabolt visible.
Llargs, onzè, dotzè, tretzè i catorzè, per placa sempre en tendència a la dreta. 55-55-55-50. IV+/IV/IV-.