divendres, 28 d’agost del 2009

Dent d'en Rossell,via LAIA

La Dent d'en Rossell

27/08/09 Dent d’en Rossell, via LAIA
Amb l’Antoni havíem quedat dues vegades per anar a la Dent d’en Rossell i les dues vegades la pluja ens va fer desistir. Avui u tornem a intentar. Uns dels problemes es l’aproximació i el descens de les vies. Aquests cop seguim la guia d’escalades del Ripollès.
De Queralbs seguim la pista de la collada de Fontalba, no gaire lluny del poble trobem un aparcament a l’esquerra. A la dreta hi ha una indicació del camí de Núria. Seguim el camí sense problemes, trobarem una bifurcació, cal seguir les indicacions dels camí antic de Núria , roca Duis, aquets camí ens deixa a l’antiga via del cremallera ara transformat en un camí ample. Seguim fins a trobar el inici de la via, punt de referència una estaca metàl·lica clavada a la roca, hem trigat uns 40 minuts, aproximadament.
onaclimb.com
El primer llarg va per un díedre fins arribar a un desplom pas de V+ atlètic, desprès anem a la dreta fins trobar un díedre amb un passatge de placa que ens du a la reunió.
El segon llarg surt per l’esquerra per pujar recte en tendència a la dreta, per sota d’un desplom, V,V+. La reunió es munta en un arbre. Llarg curt.
Segueix un llarg de transició per una cornisa amb força vegetació fins a trobar un parabolt, per muntar reunió.(Canvi de reunió).
El quart llarg segueix primer un esperó, fins una zona d`herba, agafem la variant que va per la placa. Marca V+ però no veig el passatge que es soluciona amb un pas d’estrep. La reunió es fa amb dos parabolts.
Sortim a una feixa que es segueix a l’esquerra fins arribar sota d’un desplom on es veuen parabolts a la placa.(Canvi de reunió).
La primera part del cinquè llarg es el més difícil de la via en lliure 6a, però es pot passar amb Ae/A0, amb alguna sortida delicada. Un cop passat aquest tram, es flanqueja a la dreta, delicat, per anar a buscar una feixa ascendent selvàtica. Tot navegant per aquest jardí en una semi-cova, trobem dos parabolts que ens indiquen què estem amb el bon camí?.
El següent llarg segueix per la cornisa herbosa fins a trobar dos parabolts.
A partir d’aquí ens queden tres llarg, què son els de més continuïtat de tota la via.
Seguim per l’esperó directament fins a un díedre, pugem fins a la meitat per flanquejar a l’esquerra fins uns blocs, pugem directament tot controlant la solidesa dels blocs, una mica dubtosa. Llarg mantingut en el V grau. La reunió es fa sota d’un desplom.
El següent llarg surt a la dreta per donar la volta d’un esperó i pujar per un díedre. Conjunt de IV.
La darrera tirada surt per un esperó per anar a buscar unes plaques per on cal navegar, mig en adherència, amb només una clau per assegurar-se. La dificultat que marca es de IV+, però estaria de més posar-li V.
La via acaba en una canal. Pel descens pugem un centenar de metres fins el bosc, d’aquí busquem uns rastres que van en direcció nord, dreta en sentit de pujada, que ens porten fins una torrentera i al camí de l’antic cremallera. Seguim el camí, passant pel peu de via, fins l’aparcament. Cal comptar a un hora i mitja aproximadament.
Via de caire alpinístic d’aventura, trencada la continuïtat per feixes herboses, herboses. La via esta pràcticament equipada portar els aliens petits-mitjans i tascons per reforçar algun tram. Cal portar una plaqueta recuperable o un cable de tascó pel llarg de 6a, sobretot si es fa amb Ae. Cal anar sobrat en el V grau.
Per Antoni Gómez i Joan Asín
arribant a la R-4

un botànic en la seva salsa

seguint per la cornisa herbosa

dreprès dels blocs sospitosos, entrant a la reunió

darrer llarg desprès de les plaques