dimarts, 14 de juny del 2011

MARIALLES, PETIT YOSÉMITE, Via: LES SECOURISTES

12/06/11. A la tercera va la vençuda, el primer cop que volia anar érem una colla però l'excursió del dia abans ens va deixar mandrosos,  el segon cop amb en Ramon el dia no pintava gaire be vam agafar el pla B i avui amb en Xavier l'hem pogut fer.

el Petit Yosémite

La via ens ha agradat força, una via molt ben trobada i equipada, amb un dificultat de V, sobre granit per a gaudir sense patinem ni sorpreses, complementada amb una aproximació i descens per un frondós bosc que no et deixa indiferent. Una via ideal per a conèixer la zona.

la via va pel sector baix, ressenya
És pot trobar més informació de la via a: http://www.camptocamp.org/routes/57098/fr/roc-de-mariailles-la-voie-des-secouristes

Accés. hem d'anar a Vilafranca  de Cónfent des d'on ens dirigim al coll de Jou, passant pels pobles de Vernet-les-Bains i Castell. Seguim per una pista 3,3Km fins a trobar una zona d’aparcament Le Randé on deixem el cotxe. Retrocedim uns 100m hi agafem una pista que baixa fins el coll du Cheval Mort on trobem uns cartells, seguim direcció Cabane de Moura, ara  un camí en baixada ben fressat per un bosc frondós. Trobem una casa en runes amb un nou cartell agafem direcció Jasse de Moura. El camí baixa fins a creuar un torrent on canvia de direcció ara amb pujada fins que torna a baixar al final trobem el riu Cady, amb un pont metàl·lic.
Nosaltres fent cas de la guia per anar al petit Yosémite de baix indica que és pot creuar per unes pedres, però avui baixa amb força i no ha estat gaire fàcil la cosa. És millor creuar el pont i seguir la llera dreta, trobarem un passatge equipat amb una corda, seguim  fins a trobar el peu sobre d'una cascada, cal anar en  compte fins arribar al peu de via en una terrassa.

agradable aproximació pel bosc, amb pujades i baixades però

avui el riu baixa amb força
La via va per l'esperó, primer fem una grimpada fins anar a buscar un replà a la dreta de l'esperó on trobem la R0, 1 parabolt.
El primer llarg comença per una placa compacta però on és van trobant petites preses combinat amb passos d'adherència que en tendència a l'esquerra va a buscar l'esperó on trobem la R1.

primers passos
arribant a la R1 amb el riu al fons
El segon llarg segueix un díedre fins sota un sostret que és supera amb un passatge atlètic amb bones preses. Un cop superat seguim per plaques fins a la R2.

al díedre i superant el sostret del segon llarg
El tercer llarg segueix la mateixa tònica per plaques fins un canaló per on és puja com si fos una escala fins trobar la R3.
a les plaques del tercer llarg
Al quart llarg comença amb uns passos fins el primer parabolt, després la placa s'ajeu perdent dificultat fins a la R4.

superat el primer parabolt la dificultat baixa
El cinquè llarg és de transició, segueix una placa ajaguda on només trobarem un parabolt fins arribar a la R5.
a l'ajaguda placa del cinquè llarg
El sisè llarg segueix un marcat díedre on la dificultat torna a augmentar, assegurat amb pitons i on s'haurà de reforçar amb algun friend mitjà fins el 1 de Camalot.

al díedre del sisè llarg
Un darrer llarg per una placa assegurat amb dos parabolts i una grimpada ens porta al cim de l'agulla, la R7 la farem al ràpel de l'altre vessant passant per una bretxa.

arribant al cim
El descens el fem amb un ràpel de 30m fins un collet on trobarem rastres d'un camí amb marques vermelles que va a buscar una canal entre el Petit Yosémite de dalt i el de baix. La seguim fins el riu que remuntarem fins a trobar el pont i retornar pel mateix camí d'aproximació.
Via agradable on només cal portar 12 cintes exprés i friends mitjans pel sisè llarg.
Per: Xavier Samsó i Joan Asín

de retorn ens trobem unes carreretes

Ei Joan, Interessant aquesta via, llastima que estigui tant lluny. Jo me la vaig mirar un hivern que vam fer el Canigó amb esquís de Muntanya.

Salut i a tibar

Monica ha dit...

Hola Joan,soc el Miquel Haro, enhorabona per la via, fa bona pinta per la situació amb un ambient força alpi, aquí baig estar-hi ara fa un temps fent el canigo desde marialles, per cert bona collita!!!

Veig que has tornat a passar un cap de setmana de Cerdanya....

Així és bona la roca, aquí? Sempre ho he mirat però mai hi he acabat d'anar..., la carretera del coll de la Perxa fa molta mandra... A veure si m'animo tal i com has fet tu!!

Llorenç ha dit...

Bones! eb tinc bon record d'aquesta via! l'aproximació, creuar el riuet(nosaltres ho vam fer sobre un tronc) i l'escalada tant ben protegida en un ambient bastant alpí...bona via!

Manel&Ita ha dit...

Ep Joan,ja fa uns anys que la vàrem fer i ens va agredar molt. Enhorabona per la via.

Joan B no esta lluny si és vol anar, el viatge val la pena.
Miquel és una via per a gaudir-la no te la perdis.
joan que no ho tens tan lluny i no pagues el túnel del Cadí carai,je,je.
Llorenç, Manel&Ita una via relaxada en un lloc encantador.