divendres, 8 de maig del 2009

PARET D'ARAGO, PILASTRA DELS VOLTORS

07/05/09. Aquesta es una d’aquelles vies que algun dia has de fer, però que mai trobes el moments. Arriba un dia en que tot quadre i no hi ha cap excusa . La nit abans el problema ha estat buscar un Bar per veure el Barça, ens a costa lo seu però al final l’hem trobat i realment ha valgut la pena. Ja contens anem fins la tanca que barra el pas de la pista que porta al cim del Montsec d’Estall, on fem bivac.
ressenya onaclimb.com
A les 5h,30min ens aixequem, amb una hora estem al cim i ara comença la busca i captura de les fites que marquen el inici de la feixa de baixada. Al final les trobem, des del cim cal baixar a primer coll i remuntar un segon cim just a dalt trobarem tres fites que ens indiquem al punt on comença. La baixada no es fàcil i cal anar seguint les fites, amb desgrimpades fins una placa amb cordes inatal·lades, per una d’elles es pot fer ràpel si no hi es s’aconsella muntar un ràpel. Desprès d’aquest passatge cal prestar atenció, cal desgrimpar trossos tot seguint fites, una canal amagada a l’esquerra ens deixa a la tartera. Des d’aquest punt es remuntar fins la base de l’esperó.

A les 8h30min comencem a escalar. El primer llarg es de tràmit, una entrada V i la resta fàcil fins a la R.

El segon llarg va per una immensa placa, esta assegurada, hem posat i deixat un pont de roca en un punt on allargava l’assegurança,la dificultat de V+,6a, jo en un punt he fet un pas d’estrep, posar el pont de roca me ha passat factura.

El tercer llarg segueix per placa molt dreta assegurada amb parabolts, el Ferran se la passa neta 6c, desprès la dificultat baixa V però sense assegurances,jo la passo amb A0.

El quart llarg presenta un desplom assegurat amb pitons i un pont de roca A0 (6a+), desprès segueix una díedre sense assegurances, festival de friends a posar , V+,6a i entrada de IV. A partir d’aquí hi ha poques assegurances i t’has d’auto assegurar, El cinquè llarg te una sortida amb un desplom-díedre, bastant explosiu,6a, desprès baixa la dificultat.

El sisè llarg surt per una placa per agafar una canal-díedre fins sortir a l’esquerra,cal controlar la roca en aquest tros V, fins un díedre, vermellós, que es porta a la reunió, IV. Atenció al fregament de les cordes.

El setè llarg es espectacular, presenta un díedre desplomat, amb una roca vermellosa, només hi ha un pitó a pocs metres del començament. El passatge es espectacular i dur V+,6a. Un cop es surt d’aquest passatge es flanqueja a dreta, s’ha de pujar per un díedre que ens porta a una plataforma amb un arbre, cal muntar la reunió. En Ferran amant de per on més tira, desprès del primer díedre a pujat directa fins prop del sostre, hi ha tingut que rectificar, amb un sol que comença a passar factura.

El vuitè llarg surt per un díedre de IV i desprès segueix per unes plaques, roca a controlar, fins el cim, dificultat de IV,IV+.
La via es una de les grans clàssiques, molt complerta, a la primera part i passos difícils amb assegurances, però cal dur un bon joc de friends del 0 al 3 del càmalot i 4 opcional, no estar de demès portar algun repetit,0,75,1, dur bagues per ponts de roca alguna de 5 i 3 mm . Cal preveure dues hores llargues d’aproximació, 5-6 hores per la via i 2 hores més de tornada. Nosaltres preveien que faria calor vam portar dos litres d’aigua per la via, vam deixar una motxilla al punt on comença la feixa de baixa amb 2 litres més, que ens van anar molt bé.
Per Ferran Alvarez i Joan Asín

joan ha dit...

Hola Joan.
Els 6a són molt durs o són bastant humans i es deixen fr. Vull dir que no estiguin graduats amb el cul vaja.!!