divendres, 11 de novembre del 2022

Via DIRECTA AL ALMENDRADO. GRONSA CENTRAL vessant sud. ELS PORTS.

9/11/22.  La Gronsa Central té una vessant sud amb diverses vies interessants, però afectada de restriccions del 15 de desembre al 31 de juliol, feia temps què volia anar-hi i al final avui ha estat possible.

Anem colla a escalar, l'Armando i el Ramón van a la via "Jo Aquí No Hi Torno" i amb la Isabel i el Jaume anem a la via "Directa al Almendrado". Vies totalment equipades amb parabolts. A peu de via coincidim al Xavi Díez, Jordi Font i companyia que van a la via Aprenents.

La via Directa al Almendrado és una via directa a buscar el darrer llarg de la via "Suspiros Almendrados" un bona placa granulada de presa petita per a gaudir. La via té dos parts diferenciades, els tres primers llargs van per plaques ajagudes amb una dificultat de III. La segona part més vertical amb un quart llarg què busca el pas per una zona desplomada on fan falta 20 cintes exprés, nosaltres portàvem menys i hem tingut què improvisar, llarg molt mantingut, seguim per una canal-díedre i sortim pel l'espectacular darrer llarg.

Avui donàvem pluja cap el tard, però arribant al cim ja veiem cortines d'aigua a l'horitzó, al final després dels ràpels, la pluja ena ha acompanyat en la baixada.

Via recomanable

Per: Isabel Notivoli, Jaume Galban, Joan Asín.

Primera ascensió: 2015

Per: Marisa Huguet, Ismael Monsonís.

Restriccions: No és pot escalar del 15 de desembre al 31 de juliol.

Equipament: Totalment equipada amb parabolts.

Material: 20 cintes exprés, estrep.

Dificultat: 6a/Ae. Obligat V/Ae.

Orientació: sud

Roca: Conglomerat.

Aproximació: Un cop passat el desviament d'Horta de Sant Joan, carretera direcció Arnes, agafem el trencall a l'esquerra "Els Ports", seguim la pista, un cop passat el desviament a les Roques de Benet, quan hem passat la Gronsa Central en un collet trobem un aparcament per a tres cotxes, cartell amb les restriccions. Haurem de tornar en darrera uns 200m i pujar al costat d'una tanca fins a un coll que dona pas a la vessant sud, baixem a busca el peu de via, nom pintat.

Descens: Del cim seguim l'aresta passant per sota del cim fins trobar el ràpel , han tret les anelles hem deixat un maillo. Baixem en dos ràpels (45-50) i desgrimpem fins el coll on retrobem el camí de l'aproximació.

Els tres primers llargs van per placa ajaguda amb una dificultat de III, el segon i tercer és poden enllaçar, millor cordes de 60.

Quart llar, mantingut i vertical busca pas per una zona desplomada, sortim a l'esquerra per una placa a l'esquerra d'un díedre fins què passem a la dreta per un ressalt vertical 6a/V+ no obligat (Ae/A0) sortim a un esperó pugem uns metres i seguim per una placa en A0/Ae, passem d'un desplom i sortim a un díedre fins a la R4.

Cinquè llarg, seguim per una canal-díedre amb una entrada  equipada amb dos parabolts, si anem a l'esquerra possible en lliure V+, si sortim directe A0/Ae. seguim pel díedre fins a una feixa on trobem la R5.

Sisè llarg, per placa, sortim per l'esperó amb un primer trem vertical amb bones preses, trobem un passatge de V+ per posar-se a sobre d'una gran pedra (no obligat). Seguim per placa granulada amb presa petita fins a la R6. Molt bon llarg.

primers llargs

Enhorabona ! amb els dies que fa que no plou mira que ensopegar pluja ...es veu maca la via i potent quan es redreça.