divendres, 26 d’abril del 2024

INTEGRAL THE FIRST OF ELA. PAROI DU LEVANT. TODRA.

20/04/24. Avui anem a la Paroi du Levant, a fer la via The first of Ela. Aquesta via de fet son tres llargs per un marcat díedre amb una escalada atlètica i mantinguda. Tot i què al matí i toca el sol al díedre tindrem ombra. El primer i cinquè llarg son comuns amb la via Trombina bitinale. Nosaltres ens hem equivocat i hem entrat per una via esportiva de 5c i després hem anat a buscar el díedre de la via The first of Ela. De la R5 podem baixar en ràpel per la via Trombina bitinale o seguir per la canal fàcil en dos llargs i mig de corda on trobarem ressalts. La via està força equipada però trobarem passatges obligats de 5c, alguns amb mala caiguda.

Avui la temperatura ha baixat, però l'ambient ha estat emboirat per pols en suspensió.

Per: Isabel Notivoli, Felip Linares, Joan Asín.

Primera ascensió: 2016
Per: Julio Soares, Ela Koëgel.
Equipament: totalment equipada amb parabolts.
Material: 14 cintes exprés.
Dificultat: 5c.
Orientació: est

Aproximació: Del nostre allotjament a "Les Jardins des Gorges Todga" és evident,  agafem un camí en direcció est i abans d’arribar a l’alçada de la paret agafem un corriol fites què ens porten fins al peu de la paret, la flanquegem a la dreta fins a  unes lletres, pugem fins a peu de paret.

Descens: Seguim la carena direcció est fins el punt més alt (cim) baixem en la mateixa direcció fins a un torrent (sec), el seguim direcció sud, fins a trobar un corriol amb fites que surten a la dreta (pujada) les seguim fins un ampla coll on trobem un bon camí què el seguim direcció oest fins al poble(2h).

Un altre opció és rapelar la via des de la R5 on acabem les dificultats.

Primer llarg, via esportiva, entrada exigent on cal trobar el passatge, seguim per un esperó i al final trobem una placa vertical i mantinguda fins el punt per despenjar-se. Seguim  per terreny fàcil fins a trobar una R de dos parabolts (55m) 5c.

Segon llarg, sortim per una fissura vertical (4c), podem posar un friend, un cop superat, anem a l'esquerra  buscar la via The first of Ela. Arribats al díedre ja veiem el tarannà, vertical i mantingut amb passatges atlètics.

Tercer llarg, per díedre amb un passatge per fissura ampla (encastament) i seguim per placa díedre fins a la R3.

Quart llarg, mantingut i atlètic, alternant passatges en díedre i placa, trobem un desplom què deu ser per l'esquerra, nosaltres hem passat per la dreta hem posat un friend.

Cinquè llarg, curt per placa seguint una aresta mantinguda en 5c. Llarg molt bo.

De la R5, fem un ressalt per entrar a la gran canal què ens portarà al cim, nosaltres hem fet dos llarg i mig fàcils amb ressalts. Possible fer sense corda.