dilluns, 11 de juny del 2012

ALT URGELL, PARET DE PRIMAVERA, via LLORENÇ-JOAN

Parets de Primavera i Narieda
9/06/12. La Paret de Primavera ens va cridar l'atenció i amb en Llorenç ens hi vam arribar. Un nou projecte començava. D'aquesta paret només en teníem coneixement de dues vies una per les plaques de l'esquerra (via Samarcanda) i un altre per la dreta (baga total). En Llorenç havia vist fa temps unes cordes al marcat esperó, així que el vam descartar, però al mig hi ha un díedre molt marcat i atractiu. El primer dia (1/10/11) vam fer els tres primers llargs del contrafort fins a una feixa on comença la paret pròpiament. Just al peu del díedre veiem una baga en un pont de roca? després dels dubtes ens decidim seguir directament per la placa de la dreta obrint un altre llarg. En Llorenç va contactar amb en Miquel Blanco i li va passar l'informació de les vies que hi havia, és confirmaven dues vies més una per l'esperó ( ROBIN JUDAS) i un altre pel díedre( AYAWASCA). El primer dia ho vam deixar aquí. La segona vegada (15/10/11) entrem per la feixa passant pel peu de via de l'esperó i del díedre, pugem fins a la R4 i aquest dia obrim el cinquè llarg i el sisè llarg fins a uns arbres, aquest dos trams van ser força laboriosos. La tercera visita (12711/11) pugem fins el cim i rapelem d'una alzina fins on ens havíem quedat. En un llarg molt llarg arribem al cim (després l'hem partit en dos llargs). La línia estava oberta però el hivern ens va obligar a parar.
El 5 de maig  tornem amb la intenció de rapelar la via i netejar-la, aprofitem per modificar el tercer llarg per una placa de la dreta amb més continuïtat.
Finalment avui podem fer la primera integral i algun darrer arreglo. Han estat 5 dures jornades de treball en total.
Ha quedat una via exigent i mantinguda on en cada llarg trobarem el seu pas. La via està semiequipada, caldrà completar les assegurances amb tascons i friends. La roca és bona en general però cal prestar-hi atenció al cinquè llarg i al flanqueig del setè on tot i estar sanejada encara podem trobar alguna sorpresa. La via va sortejant la vegetació però en trobarem a lles entrades de la R1, R3 i de la R6.
ressenya d'en Llorenç
RESSENYA:
Primera ascensió integral: 9/06/12
Per: Llorenç Vallès i Joan Asín
Equipament: Parabolts del 10, pitons i ponts de roca.
Material: 15 cintes exprés, aliens i friends fins el Camalot del 2, tascons, bagues de recanvi pels ponts de roca i un estrep.
Informació: segona ascensió La Tribu.
Aproximació: Un cop passat Coll de Nargó direcció a la Seu d'Urgell, agafarem el trencall a la dreta que porta a Figols. Seguirem per sota la paret de la Narieda, abans que la carretera creu-hi un torrent, agafarem una pista que surt a mà dreta, pujarem fins a trobar una cadena que barra el pas on podem dejar el cotxe, hi ha lloc per a dos o tres cotxes. Seguim a peu per la pista que va fent revolts per a guanyar alçada, en un de molt tancat trobem unes fites de l'entrada de la via Baga total. Seguim pujant fins a trobar unes altres fites a mà dreta que entren per una feixa horitzontal, seguim les fites que ens porten a una tartera per un pugem. Seguim per un tram més vertical amb alguna grimpada fins a trobar el peu de via (40minuts).
Ll 1: Comença per una placa ajaguda fins que agafa verticalitat on trobem un passatge fi per entrar-hi. Continuem navegant per la placa fins que va perdem verticalitat i entrem a una canal herbosa que ens porta a la R1 45m. III,6a,V+, IV+.
Ll 2: Aquest llarg és un festival d'adherència per una placa mantingut. Pugem recte per seguir en tendència a l'esquerra fins a un parabolt, d'aquí pugem recte fins a trobar la R2 a la dreta,45m. V mantingut.
Ll 3: Sortim a la dreta per una placa en adherència amb uns passos fins que si no els trobem pot semblar més difícil. Seguim un tram fàcil fins al peu d'una placa vertical pugem recte i anem en tendència a l'esquerra fins a trobar una zona herbosa on una corda fixa ens  ajuda a entrar a la R3, 35m en una feixa. V,III,V.
Ll 4: Aquí comença la paret pròpiament dita. Llarg de placa mantingut que comença més ajaguda i que va guanyant verticalitat. Un passatge fi dona pas a un tram mantingut on haurem d'anar navegant per la placa entre assegurances. Trobarem la R2 a la dreta, 35m. V,6a,V+,V.
Ll 5: Aquest llarg ens demana atenció doncs és el més exposat de la via. Sortim flanquejant a l'esquerra buscant els passatges, fins arribar a una canal, és difícil d'assegurar-se. Ara seguim per un esperó vertical amb bones preses fins una llastra que sembla que esta solta però aguanta, atenció (no l'hem pogut tirar). Seguim per una placa fins a la R5, 40m.
V,V+,6a,V. La roca ha estat sanejada però cal prestar atenció.
Ll 6: Sortim recte per un pont de roca uns metres més a dalt  flanquegem a la dreta fins una llastra,pugem recte i entrem a una placa molt vertical on podrem apurar en lliure o artificial fins a una savina. Seguim uns metres per les savines fins a agafar una vira herbosa a l'esquerra que seguim fins a la R6, 35m. V,V+,6a, Ae. El llarg està equipat amb parabolts, ponts de roca i un pitó. ATENCIÓ, s'ha trencat un pont de roca, portar un ganxo (informació 4/08/12)
Ll 7: Sortim directament per una fissura i una placa (passos d'artificial). entrem a un díedre on una curta bavaresa i uns passos per placa fins a una savina, d'aquí flanquegem a l'esquerra fins a la R7, 30m. Ae, V,IV+.
Ll 8: Sortim per l'esquerra d'un desplom i pugem recta fins a una placa amb un pas fi d'adherència. R8, 25m. IV,V. Pot de registre.
Descens: Seguirem directament per una canal herbosa i una grimpada per una placa fins el cim. Del cim baixarem per la vessant oposada fins a trobar el camí que ens portarà al coll o retrobarem la pista que ens portarà de nou al cotxe, 1h.
INFORMACIÓ: Kutrescaladors .

Per: Llorenç Vallès i Joan Asín.

canal herbosa d'entrada a la R1
comença el festival d'adherència al segon llarg
seguim en adherència al tercer llarg
al quart llarg cal navegar
inici del cinquè llarg
al vertical sisè llarg
entrada de la R6
a la bavaresa del setè llarg
inici del vuitè llarg
darrers metres
FOTOCIMMMM!!!!

Moltes Felicitats als dos. Haurem d'anar a veure els claus veterans que comentava el LLorenç.
Una abraçada

Manel&Ita ha dit...

Felicitats per la via, segur que hi anirem, pinta molt bè.

Gràcies Mingo.
Manel&Ita la via ens ha portat molta feina.

Xavi ha dit...

Felicitats Joan! una altra bona opció per no passar calor aquest estiu, a veure si la repeteixo aviat. Salutacions!

Llorenç ha dit...

Va portar més feina de la que teniem pensada! i si hi haguessim volgut, hi haguessim pogut treballar més...però entre poc i massa...je je je! tot un plaer compartir la via, on cada llarg te la seva punteta picant.... la propera, o la obrim al dia o no vaig!!!!!

Ei Xavi tu la tens a prop a veure que et sembla, com diu en Llorenç és una via que guanya un cop feta, je,je.
Llorenç déu n'hi do la feineta, que un ja te una edat o dos, però el més important és que ens ho vam passar força bé. Ara només ens queda veure les crítiques je,je.

FELICITATS I GRÀCIES PER LA FEINA FETA !!!

Segur que serà perfecte per l'estiu

salut i a tibar

Joan B,és una via que cal treballar-la..cada llarg té el seu pas.

Enhorabona, s'haurà d'anar a provar!!

Joan és una vi d'estiu que cal aprofitar.

Ep Joan i Llorenç! gràcies per la nova "criatura" aquest dissabte passat he estat fent la Baga total i vaig veure gent a la vostra via, una bona opció per no passar calor.

Jaume pot veure el resultat al bloc de la Tribu, van fer la segona ascensió.

Alfredo ha dit...

Hola,
Este sabado hemos hecho la via,(30/06/12)un servidor y Ana F.
Ostras, la via esta un poco rebuscada, puedo entenderlo para esquivar la vegetacion mucha mucha mucha, se zizagea, se circula, hay tramos que dices.,,wualaaa!! me ha gustado, sobre todo el 4º largo, asi como el 5º largo, raro raro raro, los tramos de Ae si la roca estubiese limpia(quiero decir, que si que hay donde poner manos y pies, pero como esta tan sucio de tierra y fullaraka,,ufff te da mal rollo)se podrian intentar en libre, seguramente con el tiempo...
Nosotros creo recordar solo pusimos un friend del nº2, eso si, muchas pero que muchas vagas en sabinas.
Espero que sea una critica constructiva, porque os habeis pegado un buen currote.

cuidaros...ññññ

Hola Alfredo, la paret és com és i la via te trams bons i altres no tant..però és el que hi ha, si és va repetint pot quedar millor. Gràcies

Antoni Aymami ha dit...

Hola Joan, bona via, et deixa un regust agredolç, hi ha tirades molt guapes i altres no tant a veure si plou fort i fa una bona netejada. Al llarg sisè se’n va trencar un pont de roca del tram de A1, amb volada inclosa vàrem poder passar amb un ganxo, per mes dades es el que estava sota els dos parabolts abans de la primera savina gran, com que la informació mes consultada es el teu blog i el del Llorenç potser val la pena comentar-ho dins del vostre text. Per cert ja te vuit repeticions al 4/08/12.

Gracies.

Antoni Aymamí.

Carai Toni esperó que tot hagai quedat amb un ensurt? Haurem d'anar a posar-hi alguna cosa. Gràcies per la informació.