diumenge, 10 de març del 2013

MONTSEC DE RÚBIES, PELADET DE BAIX, via XAVI TEIXIDÓ

El Peladet de Baix

9/03/13. El Peladet de baix, un lloc més allà de Rúbies, a les entranyes del Montsec, en un entorn salvatge. Amb una aproximació i descens on cal seguir la intuïció que ja per si sol et garanteix l’aventura. La via no podia ser menys, trobarem una via d’aventura variada, amb llargs sorprenents i altres de tràmits. La roca és bona, variada de textures, color i formacions, que ens depara tot un viatge geològic. Tret del primer llarg on trobarem algun burí, a la resta només trobarem pitons i ponts de roca.
La via està dedicada al inoblidable TEIXI, estem segurs que li agradaria”, segons els aperturistes.
Aquesta via feia temps que la teníem pendent però sempre trobàvem un però, avui tot ha estat possible i hem pogut escalar-la. Li havíem agafat respecte, un com feta ens ha deixat un bon regust d’aventura i d’autoprotecció. En un lloc solitari i tranquil.
Per: Manel Díaz, Juan Carlos Sánchez i Joan Asín.

ressenya original d'en Jordi Marmolejo

RESSENYA:
Primera ascensió: 1/11/06
Per: Jordi Marmolejo i Ferran Ullastre
Equipament: pitons, ponts de roca, burins al primer llarg i R1 coincident amb l’esperó Therion.
Material: Tascons, aliens i friends fins el 4 de Camalot o similar, 12 cintes exprés.
Dificultat: 6a+, obligada V+,A0.

Aproximació: De Vilanova de Meia anirem a buscar la pista que ens porta a Rúbies. Aquí tenim dues opcions, la primera és deixar el cotxe al poble i baixa caminant per la pista en direcció a l’Oest fins el seu final, hi han dreceres que tallen les corbes. Davant tenim el Peladet haurem d’anar a buscar la canal de la Lloba que és troba a la dreta de l’esperó. Pugem fins a superar el contrafort, seguim fins a trobar una feixa a peu de paret, per on anirem flanquejant a l’esquerra fins a passar l’esperó. La via comença a sobre d’un contrafort, cova i tres ponts de roca a la placa. L’altre opció és seguir amb el cotxe per la pista que surt a l’esquerra abans d’arribar a Rúbies, la seguim fins a on podem, segons el cotxe que portem, pels darrers dos revols millor un 4x4 (reductora).

Ll1. Comencem amb uns passatges molt atlètics (no obligats) de placa, seguim uns metres per un díedre i sortim a la dreta. Seguim per una placa fins a trobar la R1 3 burins, 37m, aquest tram i reunió coincideixen amb l’esperó Therion.
Ll2. Pugem per unes grades amb herba, fins a una placa vertical amb roca punxenca (muret sputnik), un cop superada el terreny s’ajeu i per grades arribem a la R2, 50m.
Ll3. A sobre tenim una gran fissura, pugem per la placa que és va guanyant verticalitat fins arribar a l’ampla fissura, (friend del 4) que és supera més fàcilment del que aparenta. R3, 48m.
Ll4. Aquest llarg segueix un marcat arc amb roca vermella, amb passatges espectaculars (regals dels deus). R4, 35m.
Ll5. Comencem per una placa vertical amb preses arrodonides, després s’ajeu i arribem a una feixa. R5 en un arbre, 25m.
Ll6. Aquest llarg és de dificultat mantinguda. Travessem una feixa i pugem per la placa a buscar una fissura, seguim per la placa fins a sortir a un altre feixa. La reunió està en un arbre a la dreta. R6, 25m.
Ll7. Sortim en flanqueig ascendent cap a l’esquerra fins a un pont de roca, pugem uns metres i seguim el flanqueig fins a la R7, 2 pitons, 20m.
Ll8. A sobre tenim una ampla fissura per on surt una variant de 6b, A0. De la reunió baixem un metre i flanquegem cap a l’esquerra (ambient), fins a una canal-díedre que ens porta al cim. R8, 25m.

Descens: Seguirem la carena cap a l’Est fins el cim. Baixem al coll de la Lloba seguim el descens salvatgement, fort pendent, pedra solta i herbes. Trobem una instal·lació de ràpel (25m) una mica més a baix enllacem amb les traces per on vingut.

atlètic comnçament del primer llarg

a peu de via

passatge de la fissura ampla al tercer llarg

esoectacular quart llarg

al mantingut sisè llarg

flanquejant al setè llarg

ambient al vuitè llarg

Roca Regina des del cim

Rúbies des del cim

Aquesta també és una de les de la llista però les vies Marmo+Ullastre doncs com dius tu ho vas deixant. Felicitats segur que és una escalada autèntica.
Salut

Bona escalada !!!

Mingo, la via és pot fer molt bé, nosaltres anavem amb respecte, l´hem trobat molt bona i recomanable.
Joan B una via sense parabolts, je,je.

Felicitats, una via amb aventura tan a l'aproximació, al cul del mon veig, com a la paret, on cal amanir-s'ho!

Manel&Ita ha dit...

Joan, gràcies al teu post he descobert un nou lloc per anar. No en sabia res d'aquesta via. Felicitats per l'esclada. Manel

Jaume ben definit però val la pena d'anar-hi.
Manel un bon racó que bé val una visita.

RUMBA TEAM ha dit...

Bona aquesta...felicitats.
El dia que hi varem anar ens va ploure...