dissabte, 13 d’agost del 2022

Via LES PANDORES. PIC DE L'ESTANYOL.

12/08/22. Portem uns dies per la Cerdanya amb matins assolellats i tardes amb tempestes i avui hem acabat els tres darrers llargs i la baixada amb tempestes inter-mitets, amb una bona "cortida", al final.

La via és discontinua per terreny d'alta muntanya, amb un inici contundent què et posa a lloc, després plaques amb liquen per un esperó fins el peu d'un agulla. Pugem per la dreta en dos llarg, tècnics, atlètics i exigents, on cal equipar amb flotants. Un ràpel ens deixa a una canal i seguim per un altre agulla fins el cim.

Una via més entretinguda i exigent del que sembla a primera vista.

Per: Felip Linares, Jaume Galban, Joan Asín.

Primera ascensió: agost 2007.

Per: GPHM d'Osséja.

Equipament: semi-equipada amb pitons i parabolts.

Material: 14 cintes exprés, joc de friends fins C3 repetir 0,5,0,75,1, tascons, estrep opcional.

Dificultat: 6a. V+/A1 obligat.

Orientació: oest.

Roca: Granit.

Aproximació: Del coll de Pimorents agafem la pista que porta al final del telecadira, 30 minuts. Passem per l'esquerra d'un llac i seguim pel camí fins a l'alçada de la via on el deixem i pugem directament per una tartera i pendent d'herba fins a peu de via, esperó a l'esquerra d'un sostre, pitó i parabolt visible. Total 1:15h.

Descens: La via acaba a l'avant-cim anem fins a un coll i podem baixar per les canals de l'esquerra o dreta, pendents dretes d'herba. Nosaltres com plovia del coll hem seguit pujant fins a la carena on trobem el descens de la via normal. Baixem per la canal de l'esquerra de la via, entrada més suau que agafant-la al principi.

Primer llarg, entrem per un díedre-fissura que dona pas a una placa, passatge tècnic, seguim per uns passatges atlètics fins a un parabolt. Passem a una placa amb liquen que s'ajeu per on pugem fins a un Pi, seguim uns metres i anem a l'esquerra a trobar la R1.

Segon llarg, per placa amb liquen amb un ressalt al mig.

Tercer llarg, seguim per pendent d'herba cercant la continuitat de la roca, fins a la R3.

Quart llarg, sortim per terreny fàcil a busca unes marcades fissures, pugem per la de l'esquerra, pont de roca al peu i una baga vermella una mica més a dalt. Fissura tècnica a equipar, superat el primer tram trobem un parabolt, la via segueix per un encastament obligat, no ho veig clar i segueixo  directe del parabolt per una fissura en A1 i passo a la dreta per sobre de l'encastament. Seguim per un díedre amb blocs a controlar abans de la R4.

Cinquè llarg, seguim per un díedre a la dreta, passatges atlètics i després anem a l'esquerra i un altre díedre ens porta a la R5, al cim de l'agulla.
Fem un ràpel de 30m i remuntem uns metres per l'herba a buscar una R al mig de la pendent.

Sisè llarg, travessem a buscar un díedre, pugem uns metres i seguim per la placa de la dreta, trobem dos pitons, del segon flanquegem a l'esquerra a buscar el díedre, seguim i anem a la dreta per terreny fàcil, després a l'esquerra fins a muntar la R als 50m.

Setè llarg, per l'aresta fins el cim de l'avant-cim, 60m.