dijous, 4 de gener del 2024

Via URGELL. SERRA DE LES CANALS.

3/01/24. Primera ascensió de l'any 2024. La primera intenció era anar a Canalda però un cop a Solsona les condicions climatològiques ens fan desistir i anem cap a Oliana què fa millor temps. No portàvem res previst i al final ens decidim per la via Urgell a la Serra de les Canals, aprofitant què el Jordi no hi ha escalat.

Una via d'aventura per a col·leccionistes, amb roca crostosa què si és saneges o si és repetis  pot guanyar,  poden forçar més el lliure. La via està totalment equipada, trobarem 8 llargs de corda, amb un segon i tercer llargs per canals herboses. La via és pot rapelar, però nosaltres hem preferit baixar caminant per la Cresta, cim, descens Ferrada, un bon complement.

Per: Jordi Ceballos, Ramir Aparisi, Joan Asín.

Primera ascensió: 15/01/2023.

Per: Jordi Quera, Koki Gassiot.

Equipament: totalment equipada amb parabolts de 8 i 10, 1 pitó.

Material: 15 cintes exprés, estrep, totems blau,groc, lila, algun més opcional.

Dificultat: V+/Ae.

Orientació: sud.

Roca: conglomerat-calcari.

Informació: blog eskkalades, Koki Gassiot.

Aproximació:  "En sortir d'Oliana direcció Coll de Nargó desviar a la dreta per la carretera de les Anoves. Seguir 1,5 km fins a corba 180º a la dreta. Aparcar. Seguir direcció oest corriol que va a Sant Andreu del Castell uns 5′. A la vertical de la via (és reconeix pel sostre rectangular característic) pujar pel bosc cercant rastre de pas (entre 20 i 25 minuts en total)" text Koki Gassiot.

Descens: Caminant seguir la cresta cap a l'est fins a la Creu, cim Serra de les Canals, on acaba la Ferrada. Baixem pel camí equipat de la ferrada +o- 1:15h. Podem baixar en ràpel per la via "De la R8 podem fer un ràpel de 50M fins a la R6. Un ràpel curt de 25 ens portarà a la R5. Una altra doblada de 50m, volada, ens portarà fins a una savina d'on haurem de fer un nou ràpel de 25m fins a la R2. D'allí un ràpel de 55 fins a R1 i un de 45 fins a terra." text Koki Gassiot.

Primer llarg, el millor llarg, placa compacta i mantinguda en el V grau amb algun passatge de V+, la primera assegurança està una mica alta primer tram per placa oberta seguit d'un sinuós esperó  fins a la R1 45m, 9 parabolts. Podem posar totem blau i groc en algun allunyament.

Segon llarg, sortim a la dreta i pugem per un esperó fins a un parabolt, a partir d'aquest anem en diagonal ascendent a l'esquerra per placa ajaguda amb liquen a buscar una canal herbosa. Pugem fins a trobar la R2 55m, 1 parabolt. Si anem amb cordes de 50 haurem de fer una R inter-mitja amb alguna savina.

Tercer llarg,  anem cap a l'esquerra per terreny brut i herbós amb ressalts fins el peu d'un contrafort a l'esquerra R3 35m amb dos parabolts.

Quart llarg, pugem per un díedre, roca discreta passatge més anguinós què difícil, i després per un esperonet fins a una terrassa, pugem per un esperó fins a la paret i anem a la dreta per un cornisa (passant pel darrera d'arbres). Trobem un parabolt amb anella , aquí hem de baixa una mica i flanquejar uns metres, pugem a la R3 35m, 2 parabolts.

Cinquè llarg, pugem verticalment Ae cal posar un friend (totem lila)  accedim  a una cornisa, seguim a la dreta de parabolt a parabolt i deprés verticalment uns metres, sortida a la dreta per un díedre herbós què ens porta a la R5 35m. 11 parabolts 1 pitó.

Sisè llarg, totalment en Ae, R6 25m, 13 parabolts.

Setè llarg, cal navegar per la placa seguint les assegurances, primer verticalment i anem en tendència a la dreta i després pugem verticalment en tendència a l'esquerra fins a la R7 30m, 7 parabolts, llarg de V amb una entrada de V+ (A0).

Vuitè llarg, sortim directament llarg d'Ae el primer tram i després podem apurar en V+, segons el nostre nivell. R8 20m, 8 parabolts.