dimarts, 16 de juliol del 2024

Via GOLD SLAB. LA FULLATERA. PORTA.

15/07/24. Avui ens decidim anar a la via Gold Slab, darrera via oberta a La Fullatera. La via té dues parts, la primera amb quatre llargs,  canvi de reunió per tartera, dona pas a la segona part on trobem tres llargs de corda. La via està totalment equipada amb parabolts, la dificultat obligada segons els aperturistes és de V/A0, però hem trobat un tram obligat al cinquè llarg  què per a mi és 5c, igual amb algun friend pot baixar la dificultat. Aquesta paret és poc agraïda i li falta ambient, però trobarem bons passatges.

Per: Ramón Prades/Jaume Galban, Isabel Notivoli/joan Asín.

Primera ascensió: en quatre atacs, acabada 7/10/2023.
Per: Carles Moyés, Joan Berrocal.
Equipament: Totalment equipada amb parabolts, bagues en arbres.
Material: 14 cintes exprés, joc de friends, estrep, baga pànic opcional.
Dificultat: 6a+. Obligat V+/Ae.
Orientació: oest
Roca. Granit.

L’aproximació és evident, un cop passat el poble de Carol de Porta, venint de Bourg Madame, fem 2,5 Km i un cop hem passat un túnel sota la via del tren, a l’esquerra hi ha un petit aparcament al costat d’un exclosa, una mica més endavant hi ha un central de l’EDF. També podem deixar al cotxe a l'entrada de Porta en un aparcament, davant de l'Estació, retrocedim per la carretera.  Creuem la carretera i trobem una fita  seguim les fites anem a l'esquerra i pugem per una tartera, abans d'arribar a la corda fixa, trobem unes fites què entren al bosc, pugem i anem a la dreta fins a la paret on trobem la pedra amb el nom a peu de via.

El descens entretingut, un cop al cim anem  a l'esquerra pel bosc on  trobem marques taronges i fites què ens retornen a la carretera, al darrer tram trobem tres passatges equipats amb cordes fixes. Un altre opció des del cim és anar a la dreta per la vessant nord seguim marques grogues què ens porten a Porta i a l'aparcament, més llarg però molt agradable.

Primer llarg, sortim a l'esquerra i pugem per les plaques ajagudes a buscar a l'esquerra  el peu del primer ressalt on trobem la R1.

Segon llarg, vertical, mantingut i atlètic, les assegurances pugen recte però si anem en lliure haurem d'anar a dreta i esquerra buscant el passatge 5c. Trobem un passatge on cal agafar unes preses altes 6a+ (a sortit amb un repòs), un cop superat seguim per un slap, la dificultat baixa abans d'arribar a la R2.

Tercer llarg, és el llarg estrella, segueix un gran placa. Sortim a l'esquerra i pugem per un díedre sinuós ajudats per un arbre mort, un cop superat el primer tram entrem a la gran placa, on anem de parabolt a parabolt al gust passos de 5c, A0 o Ae, més a dalt ja podem anar en lliure primer 5c i després 5b.

Quart llarg, un primer ressalt 4a dona pas a una placa ajaguda què porta a la R4.
De la R4, millor plegar cordes, seguim pujant per una tartera amb fites, entrem a un bosc penjat on hem de trobar una corda què ens deixa a la R4', uns 100m.

Cinquè llarg, sortim per un díedre vertical, atenció entre el primer i segon parabolt hi ha un gran bloc què és mou, s'hauria de tirar, el díedre en deixa en un fissura  què desploma, assegurances a la dreta, aquí he dubtat on és veu el següent parabolt? al final tirem recte per fissura  i bavaresa seguint una llastra vertical, passatge obligat, el següent ressalt vertical el parabolt queda a dreta, no he vist com passar en lliure, pas d'Ae i sortida atlètica  a una zona més fàcil què ens porta a la R6. Les assegurances en aquest llarg no les he trobat en el millor lloc.

Sisè llarg, sortim a la dreta per la placa on anirem trobant ressalts, haurem d'anar seguint els parabolts, l'itinerari gira a l'esquerra i va pujant a buscar la R6.

Setè llarg, seguim una mena d'esperó què ens porta a la R7 al cim.

PRIMER LLARG

SEGON LLARG

TERCER LLARG

QUART LLARG

CINQUÈ LLARG

SISÈ LLARG

SETÈ LLARG

Felicitats! Ja hi ha una bona colla de vies en aquesta paret!