dijous, 13 de juny del 2019

TOSSAL DEL BALINYÓ. Via SPHYNX .

12/06/19. Aprofitant què va ploure ahir i han baixat les temperatures, ens arribem al Tossal del Balinyó per fer la darrera via oberta el passat abril. Aquesta via va a la dreta de la via “Excursió alBalinyó” comparteix tres llargs d’aquesta via. Els aperturistes son els mateixos. La via transcorre per aquesta poc agraïda paret, aiguabarreig de feixes, herbes i plaques, on l’itinerari intenta cerca el millor passatge per aquest caos. La via té el mateix tarannà què la seva veïna, però el grau és més acollat i les assegurances, quasi sempre haurem de fer el “pas” abans de xapar.

Algun llarg encara està brut se terra. Sobre-dosi d’adherència garantida.

La via comença a la dreta de l’esperó de la via Excursió al Balinyó, fem dos llargs i seguim per l’esperó/aresta del tercer llarg E.B. després ens trèiem els peus de gat i ens posem les Bambes per seguir caminant per la feixa tot seguin fites. Arribats de nou a la paret fem dos llarg de corda què coincideixen amb la via E.B. després fem un flanqueig a la dreta fins a trobar una R pont de roca i parabolt. Seguim per una gran placa en quatre llargs de corda. Tornem a trobar una altre feixa què ens porta al darrer tram on fem tres llargs de corda més. La via ens reserva una llarga cavalcada què haurem d’anar digerint llarg a llarg. Personalment em va agradar més la via Excursió al Balinyó, més homogènia i grau més assequible. Aquesta és més del mateix però amb algun tram més picant, tot i així és una via a tenir en compte.

Per: Genís, Josep Estruch, Antonio Gómez, Josep Coll, Joan Asín.

Primera ascensió: abril 2019.
Per: J. Bermudo, M. Cuesta, J. Soler.
Equipament: Parabolt, 1 pitó , 1pont de roca. Pràcticament equipada.
Material: 12 cintes exprés, joc de Totems o aliens mes camalots fins 2, bagues per savines, estrep i algun “allargo” si anem justos de grau.
Dificultat: 6a+. Obligat V+/6a-Ae.
Orientació: sud.

Aproximació: Després de Coll de Nargó direcció a la Seu d’Urgell, agafem el trencall a ma dreta C-14, passem el riu per un pont. Seguim la carretera i agafem el trencall a ma esquerra a Canelles  aparquem en un replà abans del Poble on surt una pista què baixa. La seguim fins a un mas en runes  d’on surt un camí fitat què el seguim direcció nord cap a la paret, haurem d’agafar un corriol a  l’esquerra seguim la vall fins a el segon esperó al fons de la vall, trobarem alguna fita. Temps uns 30 minuts.

Descens: seguim la carena direcció est fins a trobar el camí de baixada del Balinyó, fites i alguna corda fixa. Horari 1:30h.

Primer llarg, placa compacta on cal anar a caçar el parabolt.
Segon llarg, seguim un díedre i després placa al mig trobem una panxa, possible passar per la dreta blocs què cal anar en compte.
Tercer llarg, seguim l’aresta fins a trobar una fita R a muntar.
Seguim pujant l’areta i unes fites ens porten per la feixa fins a la paret on segueix la via (12minuts).
Quart i cinquè llarg, per plaques (comú amb la via Excursió al Balinyó).
El sisè llarg és un flanqueig fàcil a la dreta fins a trobar la R pont de roca i parabolt.
Setè llarg, placa ajaguda què va guanyant verticalitat.
Vuitè llarg, seguim per la placa fins a un arbres i després trobem un tram més difícil què va en tendència a l’esquerra, atenció a una llastra a l’entrada de la R.
Novè llarg, placa compacta i difícil sobre tot els 3 primers parabolt, després afluja una mica però no regala res, hi ha terra què fa l’escalada anguniosa.
Desè llarg, llarg típic de placa d’adherència.
Onzè llarg, fàcil canvi de reunió, fites.
Dotzè llarg, placa d’adherència on hem de navegar.
Tretzè llarg, placa fins el ressalt final.
Catorzè llarg, díedre atlètic i difícil, després s’ajeu fins el cim.

Nosaltres hem enllaçat els dos darrers llargs 60m justets.

Cal vigilar el fregament de cordes, xapatge altern millor.

Bona aquesta Joan ! sembla mentida el Juny i escalant al Balinyó! aquest temps està boig.

Si Jaume avui hem aprofitat la baixada de temperatures.

Enhorabona, veig que ja estas totalment recuperat, fantàstic, me'n alegro molt