dijous, 30 de març del 2023

Via BONY M. PARET D'ESCALES. SOPEIRA.

28/03/23. La via Bony M, és la tercera  via oberta Juan Gutiérrez i Cía, de la trilogia, LOLITA LA FLAMENCA, NORD D'ESCALES, BONY M. Aquesta via s'ha obert en dos parts, una primera de 6 llargs de corda fins a la feixa i una segona de 4 llargs fins el cim. Cal destacar la "feinada" dut a terme pels aperturistes, deixant una bona via de caire "Love Climb", molt ben trobada.  La via està totalment equipada.

Via mantinguda en el V grau, amb dos trams de V+, on sempre anirem trobant la presa necessària per a fer el pas, una via per a gaudir-la.

Per: Alfons Esterlich, Ramir Aparisi, Isabel Notivoli, Joan Asín.

Primera ascensió: 4/09/21. Oberta en dos parts primer fins a la feixa 6 llargs i després la part superior en 4 llargs.

Per: Juan Gutiérrez,  Miguel Ángel García, Jaume Casas, Raquel Duran.

Equipament: Totalment equipada, amb parabolts.

Material: 16 cintes exprés.

Dificultat: 6a-/V+. V/A0 obligat

Orientació sud-oest.

Roca: Calcari/arenisca.

Aproximació: Aparquem a la presa del Pantà d'Escales. Creuem la presa i baixem per les escales tallades a la paret fins el peu de via, a la dreta d'un marcat esperó, pugem per una tartera fins a peu de via al peu d'una gran placa. En cas de què la presa estigui plena i obrint les comportes, evitar escalar.

Descens: de la R10, seguim l'aresta fins a la darrera R de via Lolita la Flamenca, fem tres ràpels (35-30-50) fins a la feixa. D'aquí seguim la cornisa cap a la presa, tram equipat amb cable, fins un forat (galeria) per on baixem fins a la presa i retornem a l'aparcament.

La via no tindrem cap problema en seguir-la per l'equipament existent, via molt ben trobada.

Primer Llarg, per placa mantinguda primer verticalment i després en tendència a la dreta fins a una savina abans d'entrar a la R1.

Segon llarg, sortim a la dreta i pugem per una placa fins a la R2.

Tercer llarg, anem a l'esquerra i pugem per la plac fins a la R3, nosaltres hem seguit flanquejant a la dreta fins a la R4.

Cinquè llarg, per una placa mantinguda amb un tram al mig més exigent.

Sisè llarg, seguim per un tram vertical què dona pas a un terreny més fàcil fins a la R6 a la feixa.

Setè llarg, per placa mantinguda de V.

Vuitè llarg, seguim un esperó-canal fins a la R8.

Novè llarg, pugem per la placa mantinguda de V i seguim una cornisa ascendent fins a la R9

Desè llarg, per placa/díedre fins el cim