divendres, 31 de maig del 2024

ESPOLÓN DE PONIENTE. PEÑA RUEBA.

29/05/24. Peña Rueba s'ha convertit en el paradís de l'escalada de vies equipades, deixant eclipsades altres vies més exigents. Avui les prediccions son de calor, així què una bona opció és la l'Espolón de Poniente, a l'ombra. El Jaume i el Ramón van a la Sendero Límite.

L'Espolón de Poniente, és una via de Sendero Límite, totalment equipada, amb els quatre primers llargs força mantinguts. Després seguim un esperó tot cercant l'itinerari amb millor rocam, amb el vuitè i novè llargs més exigents. Seguin fins el cim de la Punta Banca, des-grimpem i seguim una aresta fàcil fins el cim. El sol ens toca sobre el llarg vuitè.

Una via marca Sendero Límite, ideal per quan cal cercar l'ombra.

Per: Isabel Notivoli, Joan Asín.

Primera ascensió: 2008.

Per: L. Royo, J. Benedé.

Equipament: Parabolts de 10 i 8.

Material: 12 cintes exprés.

Dificultat: 6a. V/A0 obligat.

Orientació: Oest.

Roca: Conglomerat.

Aproximació: de l'aparcament seguim per la pista i trobem un trencall on surt el camí què ens porta a peu de la paret, agafem el camí què flanqueja la base de la paret. A  l'alçada del Mallo La Calva, em d'anar a l'esquerra a buscar la vessant oest. Una cornisa ens deixa a la R0, cinta amb el nom de la via.

Descens: Del cim anem cap a l'est (dreta) pugem una mica i seguim corriols a la dreta a buscar l'aresta on trobem fites què ens portem a la ferrada de baixada.

Primer llarg, per placa mantinguda amb una passatge més exigent al mig, roca polida.

Segon llarg, seguim per un díedre herbós i sortim a l'esquerra per una cornisa a buscar la R2.

Tercer llarg, segueix una marcada fissura-díedre, amb escalada atlètica amb una entrada, estranya a la R3 6a o A0.

Quart llarg, sortida amb placa equipada, 6a o V/A0, després la dificultat baixa i seguim per una sinuós esperó fins a la R4.

Llargs cinquè, sisè i setè, buscant la millor roca per una esperó amb una dificultat de IV, IV+.

Vuitè llarg, inici amb un ressalt de V on cal trobar el passatge, després seguim per placa fins a un ressalt més vertical abans d'arribar a la R8 en una cova.

Novè llarg, sortim a la dreta, passatges verticals i atlètics, seguim per una fissura/díedre i passem a l'esquerra (V), seguim per l'esperó fins a la R9. Llarg mantingut.

Desè llarg, fàcil per una esperó fins el cim de la Punta Blanca.

Llarg onzè,  des-grimpem fins a un coll, aquí podem fer un ràpel de 30 m i baixar a la Feixa, on podem seguir pels darrers llargs de la via Sendero Límite o anar a buscar la baixada per la Ferrada. Si seguim per l'aresta, millor seguir fins a la R12 un parabolt sol.

Tretzè llarg, per l'aresta fins el cim.